Od školního roku 2019/2020 jsme zařadili do Školního vzdělávacího programu předmět „Zprostředkované učení“, ve kterém se vyučuje prostřednictvím Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování (FIE). Předmět je vyučován 1 hodinu týdně od 4. do 9. třídy. Ve škole máme pro výuku touto metodou 6 proškolených lektorů z řad pedagogů.
Pro tento krok jsme se rozhodli po realizaci projektu Rozvojem sociální gramotnosti k úspěchu, který byl zaměřen na předcházení školního neúspěchu a zvyšování motivace ke vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků, rozvojem sociálních kompetencí formou Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování. Tento projekt jsme realizovali formou kroužků pro skupiny vybraných žáků. Dalším krokem před rozhodnutím byly ochutnávky této metody pro rodiče a veřejnost.
Stali jsme se tedy tzv. FIE školou. Nadále spolupracuje s Autorizovaným tréninkovým centrem metod pro osobní rozvoj v Praze, pravidelně navštěvujeme celostátní konference a inspirační semináře k podpoře této metody. Postupně metoda FIE dostává novou podobu a mění se na metodu MIU – metoda instrumentálního uvědomování.
Co je to zprostředkované učení?
Podstatou zprostředkovaného učení je cílené zprostředkování obsahu dítěti zkušenou osobou (mediátorem) v určitém kontextu a situaci. Dospělý je zprostředkovatelem aktivit, myšlení, otázek, strategií, situací i sociálních a kulturních norem. Formování našich strategií učení i intelektu je založeno na našich zkušenostech a zprostředkované učení je součástí takového řetězce celoživotního poznávání.
Učitel bývá jedním z nejvýznamnějších nositelů zprostředkovaného učení. Měl by umět pracovat s novými informacemi, poznatky a zkušenostmi, a zprostředkovat je dítěti, tak aby dokázal rozšiřovat jeho úroveň poznání, znalostí a dovedností. Děti, které zažívají dostatečné množství situací pomocí zprostředkovaného učení, by měly být motivované, vnímavé, neměly by mít problém s komunikací. Měly by být schopny převést získané informace do praktického života a myslet v souvislostech. Utvářejí si určitou modelovou soustavu, kterou použijí v různých životních situacích.
Učitel je „tady a teď“ stejně jako děti. Je zde pro ně, vnímá je a je jejich průvodcem. Pomáhá s nápovědami a sdílí s dětmi význam situace, přemosťuje situace do jiných životních oblastí.
Co je pro nás smyslem zprostředkovaného učení?
Smyslem zprostředkovaného učení je „naučit se učit“ a „naučit se myslet“. Právě toto se v současném vzdělávacím systému ukazuje jako velký problém, a proto se mnoho škol snaží o rozvoj těchto kompetencí pomocí zprostředkovaného učení. Jeho prvky jsou běžnou součástí našeho celého života.
A proč právě metodou FIE (MIU)?
Instrumentální obohacování je jedním z nejkvalitnějších pedagogicko – psychologických nástrojů, který je zaměřen na rozvoj poznávacích funkcí s praktickým uplatněním u široké věkové populace. Stojí na silných vědeckých základech a má dokonale propracovanou strukturu. Dnešní využití metody je velmi široké, je využívána např. při práci s postiženými dětmi, s důchodci při aktivizačních činnostech, ve věznicích, v dětských domovech i při práci s jedinci z vyloučených lokalit. Žáci pracují se souborem instrumentů (soubor pracovních listů) zaměřených na rozvoj určité konkrétní kognitivní (poznávací) funkce. K práci používají pouze obyčejnou tužku nebo pastelky a daný pracovní list.
Zavedení této metody u nás ve škole bylo reakcí na zvyšující se počet dětí se speciálními vzdělávacími potřebami i na měnící se potřeby společnosti. Děti jsou soustavně vystaveny množství informací, ve kterých se jen těžce orientují..
Naším cílem je rozvíjet systematickou práci s informacemi, pečlivost, soustředěnost, vnímavost, orientaci v prostoru, porovnávání, plánování, práci s chybou a hypotézami. Je potřeba naučit žáky hledat vztahy a souvislosti mezi předměty, nacházet vlastní řešení problémových situací, hledat odpovědi a učit se věcně argumentovat.
Úkolem učitele je zprostředkovat myšlenkový postup, na jehož základě dokáže žák vyřešit daný úkol. Během tohoto učení si žáci osvojují pravidla, strategie, postupy, které vedou k řešení. Na základě těchto osvojených znalostí, dovedností a schopností by měli následně dokázat vše naučené aplikovat v každodenním životě. Měli by se naučit navrhovat různé cesty řešení, pracovat s chybou, komunikovat, respektovat okolí, věřit si atd. FIE je pro nás skutečnou cestou za poznáním.
Ve světě zaměřeném na výkon je nehodnotící prostředí v hodinách zprostředkovaného učení pro žáky velmi uvolňující a bezpečné.
Principy práce metodou FIE/MIU jsou velmi obtížně slovně vysvětlitelné, protože metoda je opravdu zážitková.
Jsme přesvědčeni, že naše „zprostředkované učení“ v plné míře splňuje všechny požadavky a cíle současného vzdělávacího systému, a proto je možné je implementovat i do školního vzdělávacího programu jako plnohodnotnou metodu učení.