Základní škola a mateřská škola Krajková, příspěvková organizace

Hlavní nabídka

Témata

Novinky

14.11.2018: Stravné na prosinec 2018 19. 11. 2018 pondělí od 7.30 – 13.30 20. 11. 2018 úterý od 7.30 – 13.30 22. 11. 2018 čtvrtek od 10.00 – 16.00

Archiv starších novinek...

Podnikání na ZŠ - Dovednosti 21. století

obrazek

CZ.1.07/1.1.00/54.0043 Rozvoj podnikání na ZŠ – Dovednosti 21. století

Cukrajka – závěrečné ohlédnutí

V Cukrajce – fiktivním minipodniku krajkovské školy, který se zaměřil na pečení a šití – pracovalo celý školní rok pod vedením p. uč. Tučkové patnáct žáků.
Během jednotlivých měsíců se postupně seznamovali s tím, co obnáší založení firmy (vyzkoušeli si napsat motivační dopis, prošli přijímacím pohovorem, vyplnili osobní dotazník, vyzkoušeli si v rámci firmy práci v různých pozicích), v oblasti marketingu a reklamy pracovali na názvu firmy, návrhu loga, vizitky, katalogu a letáku, v oblasti výroby se seznámili s fakturou a kalkulací a samozřejmě pekli a šili.
Zúčastnili se exkurze do hotelové školy v Mariánských Lázních a textilních podniků v Libavském Údolí.
Cenné rady z oblasti podnikání jim předal majitel a provozovatel restaurace Myslivna, pan Jiří Domabyl.
Závěrem školního roku se zúčastnili Veletrhu fiktivních firem. Poslední aktivitou byla účast Cukrajky na Pouti sv. Petra a Pavla v Krajkové.
Projekt fiktivního podnikání patřil do projektu Dovednosti 21. století – Rozvoj podnikání na ZŠ. Našim žákům přinesla účast v tomto projektu zajímavé zkušenosti a škole finanční prostředky, které využila k nákupu vybavení jako jsou např. šicí stroje, sporáky, videokamera a veletržní stánky, které budou jistě dobře sloužit všem ostatním žákům školy.




Cukrajka na Pouti sv. Petra a Pavla v Krajkové 27. června 2015

Tým Cukrajky nachystal na krajkovskou pouť stánek se svými výrobky a úspěšně tak ukončil svou celoroční činnost. Ve stánku se daly koupit hračky z pestrobarevné plsti, pouzdra na příbory, kokosky, jablečné šátečky a štrůdly.
Aby bylo vše čerstvé, chystaly se pečené dobroty pod vedením p. uč. Tučkové a p. ř. Juričkové už v pátek odpoledne a v sobotu ráno. Zdatnými pomocníky byli: M. Hrušková, P. Běhounková, T. Winkelhoferová, M. Kratochvíl, B. Janková, M. Brázda, M. Faško, M. Maršík, J. Glos, M. Hála a V. Zajíčková.
Samotného prodeje ve stánku se ujal Martin Hála s Martinem Kratochvílem. V porovnání s veletrhem fiktivních firem tady bylo vše skutečné – peníze i zákazníci. Kluci byli zpočátku trošku nervózní, ale nakonec vše dobře zvládli a patří jim velká pochvala.
O zboží ve stánku byl velký zájem, zákazníkům nejvíce chutnaly šátečky a kokosky.
obrazek




Anketa v týmu Cukrajky

Na závěr celého projektu malý průzkum a názory členů kroužku (fiktivního minipodniku).
Zajímalo nás:
1. Co nového jsi se díky Cukrajce naučil\a?
2. Co tě během školního roku v Cukrajce bavilo nejvíce?
3. Jaký máš názor na Veletrh fiktivních firem?

Odpovídá Karolína Franzová:

1. Naučila jsem se základy podnikání a ekonomiky a taky to, že práce v kolektivu není lehká.
2. Šití, kalkulace.
3. Myslím, že se povedl. Lidé byli milí a přátelští. Jedinou výtku mám k místnosti, kde se veletrh konal, bylo tam málo místa.

Odpovídá Jaromír Glos:

1. Naučil jsem se šít na stroji, dozvěděl jsem se, jak správně investovat a zakládat firmu, znám i nové recepty.
2. Pečení.
3. Dobrý, myslím, že se to podařilo. Nejvíce mě bavilo prohlížení ostatních stánků a ochutnávání výrobků.

Odpovídá Marie Ressová:

1. Naučila jsem se zadělávat těsto a vím, jak péct štrúdl, kokosky a šátečky.
2. Bavil mě veletrh a besedy s panem Domabylem.
3. Líbilo se mi seznámení s novými lidmi. Vyhodnocení soutěže mi nepřišlo spravedlivé. My jsme se snažili ze všech sil od začátku roku, nepomáhal nám žádný odborník. Myslím si, že jsme byli jedni z nejlepších.

Odpovídá Vendula Zajíčková:

1. Naučila jsem se péct štrůdl, šátečky a kokosky.
2. Exkurze v hotelové škole a vymýšlení názvu.
3. Organizace byla divná, málo prostoru a moc lidí. Jinak se mi líbil, hlavně proto, že toho bylo hodně k ochutnání (palačinky, ovocné špízy, ale pizza mi nechutnala).

Odpovídá Martin Hála:

1. Naučil jsem se péct.
2. Pečení, exkurze, besedy s podnikatelem.
3. Docela dobrá organizace, špatné chování lidí z ostatních firem.

Odpovídá Matyáš Maršík:

1. Naučil jsem se šít na stroji, získal jsem zkušenost v podnikání.
2. Nejvíce se mi líbil proces pečení.
3. Veletrh se mi vcelku líbil, protože jsme měli možnost komunikovat a poznávat nové lidí. Co se mi nelíbilo je celkové hodnocení na veletrhu. Byla hodnocena pouze práce, která byla udělána před veletrhem a ne na veletrhu.

Odpovídá David Koritko:
1. –
2. Pečení.
3. Bylo to zajímavé, celkově se mi to líbilo.

Odpovídá Helena Hanáková:

1. Naučila jsem se, co zhruba obnáší založení firmy.
2. Bavily mě exkurze (Mariánské Lázně a Libavské Údolí) a besedy s panem Domabylem.
3. Veletrh mě docela bavil. Myslím, že zorganizovat se mohl lépe, ale i tak to bylo celkem dobré.




3. 6. 2015 Veletrh fiktivních firem v Krajské knihovně v Karlových Varech

Tým Cukrajky dorazil na místo zhruba v půl desáté. Všichni vědí, co mají dělat. Sestavení stánku je dílem okamžiku, zbývá nachystat zboží, připravit tiskoviny a napečené dobroty.
Kromě Cukrajky přijelo na veletrh dalších šest fiktivních firem: KoWu z Oloví (výroba dřevěných a textilních hraček), Mýdlomika z Nového Sedla (výroba mýdla a keramiky), TOY WOOD z Krupky (výroba dřevěných hraček), PeewitCafe z Brna (kavárna), Food and Wood z Kraslic (pečení pizzy a výroba dřevěných hraček) a Umbrella Comporation z Kraslic (výroba hraček a školních pomůcek).
Ve dvanáct hodin přichází na řadu prezentace jednotlivých firem. Cukrajka je pátá v pořadí a Matyáš s Martinem se svého úkolu představit firmu zhostí velmi dobře.
Další součástí veletrhu je vyhodnocení soutěže v kategoriích logo firmy, reklamní spot, leták, katalog, prezentace. Cukrajka si odnáší 2. místo za firemní logo – nápadité propojení koláče a knoflíku, které vystihuje její profesní zaměření.
Na závěr vyhodnocení soutěže si bere slovo mentorka celého projektu, paní Dana Batelková. Chválí žáky i učitele za odvedenou práci a vidí ji jako velmi záslužnou a užitečnou. Poslední částí je samotný veletrh. U jednotlivých stánků lze ochutnat či vyzkoušet nabízené zboží, vyměňují se vizitky, sálem voní káva, pizza, někdo se osvěží ovocným špízem, další potrápí logické myšlení nad hlavolamem.
Dvojice z různých firem nabízejí vzorky pochutin, drobnosti vyrobené z keramiky nebo voňavá mýdla a pytlíčky plněné levandulí.
Před druhou hodinou veletrh končí. Tým Cukrajky odjíždí s dobrým pocitem, jen některé členy výpravy mrzí, že si neodvážejí více ocenění. Každopádně ale odjíždějí bohatší o řadu zkušeností, které se týkají chodu malého podniku, a to se jim do budoucna může hodit.
obrazek
obrazek




Přípravy na Veletrh fiktivních firem

Školní rok se pomalu chýlí ke konci a tým Cukrajky pilně pracuje na tom, aby na Veletrhu fiktivních firem ukázal výsledky svého celoročního snažení. Do stánku jsou připraveny desítky plstěných sov, myšek, prasátek.
Zdatné švadleny dokončují na šicích strojích pouzdra na příbory a cvičnou kuchyní se line vůně štrůdlů a šátečků.

Veletržní stánek firmy je tmavě hnědý, zdobí ho zelenooranžový nápis Cukrajka, stejné barvy mají i všechny ostatní doplňky. Sestavení stánku je díky nácviku otázkou několika minut.
Z celého týmu byli jako nejvýřečnější vybráni Martin Brázda a Matyáš Maršík, kteří doprovodí firemní PowerPointovou prezentaci mluveným slovem a představí krajkovský minipodnik všem ostatním.
Tak tedy – napečeno, došito, tiskoviny jako katalog, letáky a vizitky připraveny.
Vzhůru na veletrh!
obrazek




Exkurze do Libavského údolí – firmy Immogard s.r.o., Aligard s.r.o. a Česda s.r.o.

16. března čekala tým Cukrajky další exkurze. Tentokrát jsme zajeli do Libavského Údolí, do provozů firem Immogard, Aligard a Česda,které nahradily dříve známý Libatex. Nejprve jsme byli stručně seznámeni s historií firmy Libatex a mohli jsme si prohlédnout i dobové fotografie. Libatex patřil v 80. letech 20. století mezi největší zaměstnavatele v regionu – počet zaměstnanců se pohyboval kolem 1200.
Následovala prohlídka jednotlivých provozů firem Immogard a Aligard, kde jsme viděli praní, čištění a škrobení záclon, stříhání metráže, pájení záclon laserem i ručně, barvení záclon pomocí šablon. Prohlédli jsme i sklady a expedici, kde jsme se dozvěděli, že zboží je vyváženo do celého světa. Třetím navštíveným podnikem byla Česda, která se zabývá výrobou punčoch, legín a ponožek. Mohli jsme si prohlédnout, jak se ponožky šijí, napařují a jak se tvarují punčochy.




Pečení jablečného štrůdlu

Tentokrát navštívil pan Jiří Domabyl Cukrajku v její kuchyni a zasvětil členy týmu do přípravy jablečného štrůdlu. Všichni se snažili, a tak byl výsledkem štrůdl jablečný, ve sborovně ohodnocen slovy:“Báječný!“
Recept na jablečný štrůdl:
(na 3 menší nohavice)
Suroviny: 300 g hladké mouky, 1,7 kg jablek, 125 ml teplé vody, 2 žloutky, 5 lžic másla, kokos, strouhanka, sůl, rozinky, vanilkový cukr, lžička octa
Postup: 300 g hladké mouky nasypeme do mísy, přidáme žloutky a 125 ml horké vody. Necháme rozpustit máslo a přidáme do mísy k ostatním surovinám. Osolíme a přidáme lžičku octa. Zpracujeme těsto a necháme ho půl hodiny odležet v chladu. Potom těsto rozdělíme na tři stejné díly a vyválíme na co nejtenčí pláty. Na vyválené pláty dáme nastrouhaná jablka, posypeme skořicí, kokosem, vanilkovým cukrem a rozinkami. Pevně zavineme a potřeme rozšlehaným žloutkem. Pečeme v předehřáté troubě. obrazek




Myšky pro budoucí prvňáčky od švadlenek z Cukrajky

Tým Cukrajky letos pod vedením paní učitelky Říhové připravil dárečky pro naše budoucí prvňáčky. Šlo o malé myšky z pestrobarevného filcu, které zručné švadlenky vycpaly vatou, sešily, přilepily oči, uši, přidaly vousky a malý ocásek a veselý dárek k zápisu byl hotov. obrazek




Beseda s podnikatelem aneb Tým Cukrajky na Myslivně

Po exkurzi se celý tým našeho fiktivního minipodniku vydal do Anenské Vsi za majitelem restaurace Myslivna, panem Jiřím Domabylem. Myslivna je malá lesní restaurace, která je známá úpravou zvěřiny, a tak si zde můžete pochutnat na specialitách z jeleního, srnčího či kančího masa.
Pan Domabyl nás nejprve přivítal, a potom vyprávěl, jaká byla jeho cesta k podnikání. Nejprve zmínil dobu studií na odborném učilišti v Železné Rudě a Hotelové škole v Mariánských Lázních, pak cestu k místu kuchaře na Myslivně.
Změna politického režimu v roce 1989 umožnila rozvoj soukromého podnikání, pan Domabyl využil situace a od původního provozovatele podniku Jednota Myslivnu odkoupil. Se ženou začal podnik zvelebovat, a tak se z Myslivny postupem času stalo oblíbené místo a řada hostů se do stylové lesní restaurace vrací dodnes.
Příjemné povídání zakončilo malé pohoštění. Další beseda spojená s prohlídkou restaurace a provozu čeká tým Cukrajky v březnu.




Cukrajka – exkurze do Hotelové školy v Mariánských Lázních

13. 1. vyrazil tým Cukrajky do Hotelové školy v Mariánských Lázních. Po krátké prohlídce školy následoval slavnostní oběd. Všichni ochutnali následující menu:
Směs listových salátků s italským dresinkem a parmazánem
Domácí hovězí polévka s nudlemi a masem
Nápoj dle výběru
Kuřecí prsa špikovaná šunkou, grilovaná zelenina, kuskus a šťouchané brambory
Kapucínská roláda se zmrzlinou

O obsluhu se vzorně postarali žáci 2. ročníku, flambování a přípravu míchaného nápoje předvedl žák 3. ročníku. Míchaný nápoj si zkusila připravit Pája Běhounková a flambování lívanců se zhostil téměř na jedničku Martin Kratochvíl.
Celým obědem nás provázela jedna z tamějších vyučujících a děti se od ní dozvěděly vše ohledně chodu školy a řadu věcí, které souvisely s gastronomií a stolováním. obrazek




Cukrajka – co už se nám podařilo

Činnost Cukrajky je různorodá. Zatím máme za sebou pečení jablkových šátečků a vánočních perníčků. Povedlo se také ušít veselá růžová prasátka a sovy z barevného filcu. Na svět se vyklubalo logo – vtipná kombinace koláče a knoflíku – i prezentace v programu Power point.
Poslední aktivitou byl návrh firemních vizitek a v současné době vymýšlíme reklamní spot, protože správná firma reklamu nikdy nepodceňuje, a leták k plánovanému veletrhu.
Vyvrcholením veškerých našich aktivit bude právě veletrh fiktivních firem, který se uskuteční během května a na kterém chceme svůj podnik náležitě prezentovat. obrazek




Cukrajka – fiktivní minipodnik

Od září je naše škola zapojena do projektu Rozvoj podnikání na ZŠ – Dovednosti 21. století. V rámci tohoto projektu jsme založili fiktivní minipodnik a pojmenovali ho Cukrajka.
Náš firemní slogan zní: „Cukru, nití, sladkostí, v Cukrajce je zadosti.“
V našem minipodniku pracuje patnáct zaměstnanců a specializujeme se na cukrářské a krejčovské práce. Přijetí do firmy předcházelo psaní motivačního dopisu (některé z nich byly velmi povedené) a pohovor, ve kterém budoucí zaměstnanci museli vyzdvihnout své přednosti a dovednosti.
Zaměstnance firmy tvoří téměř všichni žáci deváté a osmé třídy, scházejí se každé pondělí a pod vedením paní učitelky Tučkové se učí ve firmě pracovat. Střídají se na jednotlivých pozicích – od té ředitelské až po dělnickou.
Věříme, že se jim touto cestou podaří nahlédnout do chodu malého podniku a budou ze základní školy odcházet o další zkušenost bohatší. obrazek




Od 1. 9. 2014 je základní škola v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost zapojena do projektu Rozvoj podnikání na ZŠ – Dovednosti 21. století, který je spolufinancovaný z ESF a SR ČR.
Žadatelem projektu je Základní škola a mateřská škola Oloví, okres Sokolov, příspěvková organizace, partnery projektu jsou: Základní škola a mateřská škola Krajková, příspěvková organizace, Základní škola Kraslice, Dukelská 1122, okres Sokolov, Střední škola, základní škola a mateřská škola Kraslice, příspěvková organizace, Základní škola Brno, Čejkovická 10, příspěvková organizace, Základní škola Nové Sedlo, okres Sokolov a Masarykova základní škola a mateřská škola Krupka, příspěvková organizace.
Cílem projektu je dlouhodobé zapojení tématu finanční gramotnosti do výuky žáků, rozvíjení podnikatelských dovedností, znalostí a schopností, motivace žáků k dalšímu vzdělávání, popularizace podnikání, zvýšení kvality výuky v oblasti jazyka a jazykové komunikace a v neposlední řadě i zvýšení odbornosti učitelů v rozvíjení podnikatelských dovedností žáků.
Během projektu žáci na každé škole založí a povedou fiktivní firmu (minipodnik) a seznámí se s reálným podnikatelským prostředím. Budou mít role zaměstnanců s pracovními smlouvami podle pozic, budou provádět standardní podnikatelskou činnost – kalkulovat výrobu, nakupovat materiál, vyrábět výrobky, vést účetnictví, nabízet své zboží, snažit se získat potenciální zákazníky. Budou mít za úkol vymyslet název své firmy, vytvořit logo, sestavit katalog výrobků i propagační leták minipodniku. V závěru projektu se zúčastní veletrhu všech minipodniků.

Napsal Jaroslav Juriček , tisk , přečteno 1787 x

 
© 2006 Jiří Převrátil | úvodní stránka | nahoru ^